I taket lyser stjärnorna

Såg en bra film här om kvällen som hette I taket lyser stjärnorna

I taket lyser stjärnorna är en ungdomsroman skriven av Johanna Thydell. Boken utkom 2003 och vann Slangbellan-priset samma år.

Huvudpersonen är trettonåriga Jenna Wilson, vars mamma är döende i cancer.

Hemma hos Jenna finns en rullator, en doseringslåda, en duschstol, peruker och anpassade möbler och skåp. Och mormor som lägger sig i, förändrar och påminner om att allting är långt ifrån bra.

Jenna är bara tretton år och i taket i hennes rum har hon och hennes mamma klistrat upp stjärnor som lyser i mörkret. Det ingen vet är att under en speciell stjärna har Jenna gömt en text. ”Om du dör mamma, då tar jag livet av mig”.

Hennes bästa vän heter Susanna och de hatar tjejen Ulrika, "Ullis Knullis" som går i deras skola. Hon bor i samma trappuppgång som Jenna. Hon festar ofta, dricker alkohol och röker.Det finns en kille som Jenna är kär i som heter Sakke men när hon ska gå ut med honom händer det lite saker. När susanna märker att Jenna börjar umgås med ullis så blir hon sur och Jenna och susanna har ett bråk mitt i matsalen om vem Jenna får umgås med.

Soundtracket till filmen:


Kommentarer
Postat av: Lina

Jag har läst boken, riktigt bra, dock lite väl sorglig tycker jag. Det var ju liksom inte direkt en bok man fick nån må-bra känsla utav att läsa ialafall. :/



Vad kul att du håller på med trav, själv har jag lite intresse utav galopp. Jag har längd och vikt inne och jag älskar stora hästar och FART! :D

2010-04-06 @ 00:03:48
URL: http://linasandberg.blogg.se/
Postat av: L I N N

Hej, fin blogg :) besök min och kommentera de nya inläggen , eller kläderna jag bloggat om? gucci skorna ? ;)

2010-04-06 @ 00:23:42
URL: http://liinnssaann.blogg.se/
Postat av: sofie

Hej!

Kolla gärna grejerna som ja säljer också :)

www.babyvalon.blogg.se

Du var med i en tävling & du vann den feta kräm som hjälper mot eksem m.m.

Du får gärna maila mej så jag kan skicka den på posten till dej så snart som möjligt :)

Min mail är [email protected]

Mvh sofie

2010-04-07 @ 18:43:13
URL: http://babyvalon.blogg.se/

    Kommentera gärna hos mig..
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0