Körning i snöstorm

Efter en hemmaeftermiddag skulle jag köra Spicy igår. Bara för att jag väntade med att köra så blev det såklart snöstorm! Men det gick relativt bra och vi kom hem samtidigt igen. På kvällen blev det House.


Från travronden.se 6 okt
Ikväll dyker en minst sagt annorlunda startande häst upp i nolloppet på Axevalla. Tolvårige hingsten Phantom Westline debuterar där!
- Att hästen kommer till start är en ren bonus, det är så roligt att komma iväg hemifrån med Phantom, skrattar amatörtränaren Eva Svensson.

43-åriga Eva arrenderar en gård på Orust, strax norr om Stenungsund. Där föddes Phantom Westline för tolv år sedan, och där har han levt sedan dess. Ända sedan 1999 har han stått på amatörlicensierade Evas träningslista.

Så har hästen tränats i tio år innan han får debutera lär han väl vara duktigt stenklar ikväll?!

- Ja, det kan man förstås tro, men så är det naturligtvis inte. Phantom Westline har tillbringat sitt liv som gårdshäst, ridhäst, sällskapshäst. Faktum är att han inte varit för sulky speciellt många gånger ens nu inför sin debut, han är mest bara riden, dels av mig, dels av ett par tjejer som är med mig i stallet, berättar Eva Svensson.

Gift Box-sonen, med Shatter Way J:r som morfar, Phantom Westline är dessutom fortfarande hingst, vilken man förstås också kan höja på ögonbrynen för.

- Ja, men han är så snäll, glad och trevlig så det är inga problem. Visst, nu tycker han det är väldigt spännande att komma hemifrån, där han numera desssutom är ensam häst på gården, så jag kan lova att han både kommer att höras och synas när vi lastar av honom på Axevallas stallbacke...men han vill bara tala om att han finns, Phantom är hur snäll som helst.

Eva Svensson försökte kvala in Phantom Westline 1992, när han var fem år, men det gick inte.

- Han var lite besvärlig där en period, och sedan fick det vara med att fortsätta träna honom för start. I våras fick jag emellertid ett infall att kanske försöka med honom en gång till, och nu är vi där! Kvalet klarade han galant på 1.19,4, och från och med nu är vad han och jag får vara med om på travbanorna bara bonus, det är min egen lilla solskenshistoria. Vi har inga direkta förhoppningar eller mål, det får bli vad det blir de här knappa tre månaderna hästen har kvar att få tävla innan han faller för åldersstrecket, avslutar Åby-licensierade Eva Svensson.

Vissa ger aldrig upp

Kommentarer

    Kommentera gärna hos mig..
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0