Veckans Häst v 47

Super Busen
*1995*
e: Raider
u: Busiga Berta
ue: Herman

Starter: 136 26-19-19 63100kr
1.47,7k 1.46,3ak

Ägare: Carin Sundin
Tränare: Madde C Gustafsson


Foto: www.Fotomike.com


Jag fick förfrågan 2005 om jag ville prova att köra en ponny vid namn Super Busen. Han var en av de bättre ponnyerna i Sverige. Jag som då hade slutat med ponnytrav fick helt enkelt tänka om. Sedan dess har jag kört honom i nästan varje start. Busen har varit med i de flesta stora loppen och årgångsloppen som finns t ex Derbyt, SM, Elitloppet, Sundsvall Lilla Open Trot, Jämtlands Lilla Pris och Lilla Silverörnen. Han har under hela sin karriär tävlat i de högsta klasserna. Han har nästan 20% i segerprocent vilket är otroligt bra. 2006 kom våran första seger tillsammans i Jämtland Lilla Pris som är det största ponnyloppet som jag har vunnit. Han vann med flera längder på nytt rekord. Han är en mycket egensinnig ponny som gör precis som han vill. Som 11-åring var vi tvugna att börja ha ledhjälp i defilering och voltning eftersom han började stanna och springa åt fel håll... Hemma kan han vara fjantig att köra och det händer att man hamnar i diket flera gånger under en körtur. Sommaren 2008 tog jag över träningen och sedan dess har han stått i mitt stall och tanken är att han ska stanna under 2010 som är mitt sista år som ponnykusk.

Segern i Jämtlands Lilla Pris följdes upp med en överlägsen seger i DPK´s klubbmästerskap samma år. Han har i stort sett hela tiden varit klubbens snabbaste och vinstrikaste B-ponny vilket han fortfarande är. Nu för tiden kommer segrarna inte lika tätt men en seger i ett autolopp på Färjestad 2007 lyckades vi ta. 2008 började bra med en 4:e plats i Jämtlands Lilla Pris men sedan började problemen. En gaffelbandsskada förstörde hela säsongen under 2008 och karriären såg ut att ta slut. Men efter en vinter uppe på Wången kom han tillbaka bättre än någonsin. Första segern 2009 kom på Leangen där han lekande lätt vann med min elev Herman i sulkyn. Den segern följdes upp med seger i Wångens bygdetrav. I jämtlands Lilla Pris blev tilläggen för tuffa och han slutade 6:a. Under midsommarhelgen åkte vi än en gång till Norge för att delta i Leangens Elitlöp, men han är en svårkörd häst och Karina som körde den gången fick inte riktigt snurr på honom. På Eskilstuna i augusti hade formen infunnit sig. Seger i det första loppet på nytt årsbästa. I det andra loppet gjorde han ett av sina bättre lopp för mig men blev nerspeedad i sista steget på open streach.  En andraplats och nytt rekord med över 2 sekunder som 14-åring! Säsongen avslutades med Sundsvall Lilla Open Trot där han slutade oplacerad men gick nytt voltrekord med 1 sekund. Den klart bästa säsongen för mig och Busen hittills. Nominerad till Årets uppryckning på DPK´s ponnytravgala i år.

Jag hoppas att vårat sista år 2010 tillsammans ska bli minst lika bra som detta! Han är en speciell häst som jag har lärt mig mycket på och jag är glad att jag fick chansen att köra och tävla honom.


Foto: www.foto-mike.com



Kommentarer

    Kommentera gärna hos mig..
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0