Här stoppar Goop en skenande häst

Publicerad: 2009-12-19
Normal text Stor text Extra stor text
Foto: ALN

Lärlingen Marcus M Melander skulle köra sitt första V75-lopp.

Det slutade med skentrav och att proffskusken Björn Goop fick rycka in för att få stopp på hästen.

– Jag hoppas att han lärt sig något av det här, säger kusken och expertkommentatorn Lennart Forsgren i ATG Live.

När Marcus M Melander kom ut på banan med sin häst Oblige Ås reagerade experterna i ATG Live på körstilen. De kunde konstatera att kusken hade en liknande körstil som travkuskarna i USA som ofta kör liggande med långa tömmar.

– Men jag ser en viss fara med det om hästen blir för het, sa Lennart Forsgren i ATG Live studion.

När det blev omstart i V75-7 blev Oblige Ås het för Melander och hästen började skentrava.

Melander hade svårt att hålla hästen och fick ligga raklång för att försöka få stopp på den. Vid ett tillfälle var det nära att han ramlade ur sulkyn.

– Jag hoppas att han lär sig av det här, sa Forsgren.

Till slut fick Björn Goop köra upp framför med sin häst för att få Oblige Ås att lugna ner sig. Goop fick spontana applåder av Åbypubliken efter insatsen.

– Det här är en nyttig erfarenhet för honom. Det var tur att det inte inträffade i loppet. De ser de stora kuskarna som kör med långa tömmar och gör lika. Han får sig en viktig tankeställare, säger han.

Efter händelsen ströks Oblige Ås från V75.

Minimedia
Madeleine Brohlin


Så kan det gå när man har för långa tömmar!

Kommentarer

    Kommentera gärna hos mig..
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0