Jauvet R.I.P

Finns så mycket att säga om dessa trevliga personer att jag inte vet var jag ska börja. För ca 8 år sedan åkte jag ner till Visby under v 32. Redan då träffade några underbara människor som ingick i en grupp vid namn Jauvet. De visade mig hur man lever livet under v32 på Clematis. Alla underbara kvällar på medeltidskrogen alla sagor och skratt. De tog verkligen hand om mig. Följande år åkte jag ner själv det var aldrig något problem eftersom de alltid fanns där för mig och tack vare dem träffade jag flera underbara kompisar. När jag hade med min hund Tias första gången när hon var en liten valp adopterade de genast henne.... Gav henne en tröja och gjorde henne till hedersmedlem. Lite senare tog de även till sig Niki som en ny medlem... Förra året var jag aldrig ner eftersom jag jobbade. Men i vintras kom då den hemska nyheten att de skulle sluta.... Jag var tvungen att åka dit.



Kom ner på måndag morgon. Åkte ut till Elins föräldrar där jag skulle bo. Efter att ha tagit det lugnt på förmiddagen åkte jag in till visby för att gå på deras föreställning Jauvet nu dör vi. Sedan var det En Jävligt Skön kväll på Kapitelhusgården.

På tisdagen åkte jag in och såg sagan sedan gick jag och köpte biljetter till alla Jauvets avskedsföreställningar. Efter det var det bara att knalla upp mot St Lars ruin där Matilda hade övertalat mig att gå på Trix varité vem som helst. I kön träffade jag en tjej som hette Kajsa så vi kom överens om att hjälpa åt att köa eftersom jag hjälpte henne med biljetter. För att jag skulle komma långt fram även på Jauvets föreställning senare den kvällen. JAUVETs konsert – Sången Från Andra Våningen hamnade långt fram tack vare kajsa och fick höra några av deras låtar. Niki träffade Håkan nyinflyttad Jauvethund fast utan kläder... Han var måttligt imponerd men Niki älskar ju alla så Håkan var hennes nya bästis! Efteråt gick vi till Kapitelhusgården där jag träffade på musikern Björn från Katten Skogmans orkester.

Onsdagen började ungefär likadant med en saga för att sedan knalla upp till St Carins ruin för Nu Dör Vi föreställningen. Denna gång var det inte så mycket folk eftersom de flesta satt och väntade på Trix eldshow. Efteråt träffade jag Matilda borta vid gravarna och vi satte oss och lyssnade på Loke innan vi gick och tog plats till Eldshowen. Den skulle börja kl 22 och några hade köat sedan 8 på morgonen. Den var helt otrolig som vanligt!



På torsdagen var det saga och sedan Trix grönsaksföreställning. Den hade jag aldrig varit på förut och om jag vetat hur det skulle gå hade jag inte satt mig längst fram... Olika grönsaker och frukter i alla former bara ven omkring en. De tog upp NIki på scen en gång åxå hon var överlycklig för någon tyckte att köttbullar var grönsaker det instämde hon åxå i. Direkt efter det gick jag och Kajsa och köade till Jauvets trickföreställning. Vi var typ 3 timmar tidiga så självklart var vi först i kön. Vi hade en kul kväll med många underliga trick....tack för att ni inte sysslar med det ;) Sedan gick vi till Kajsas vänner som köade till Girls Night Out med Trix. Nästan längst fram var de så vi gled in lite fint i kön. Et var väldigt många tjejer som såg lite manliga ut... hmmm... en så rolig show trixarna bjöd på. Och de bjöd verkligen på sig själva....ordagrant.... SEdan gick jag hemmåt för kvällen. Då kom en person ikapp mig och frågade om det var hunden NIki. Det visade sig att det var Putte i Jauvets mamma. Hon hade hört talas om historien bakom hur Niki fick sitt namn...

På Fredagen jag till travet på förmiddagen och hälsade på alla där. Jag letade runt i hela stan efter svart band och gravljus till begravningen på söndagen.sedan gick jag och köade till den sista Nu dör vi förestälningen. Det var så sorligt när Loke kom och spelade sin avskedslåt till killarna. Det börjar kännas att det snart är över. Efter det gick jag ut och köade till Lokes konsert. Kvällen avslutades på Kapitelhusgården, en bra krog där man får ta med hunden!


 

 


 

På lördagen kom Pernilla!! efter att först ha fixat lite kläder till henne tittade vi på sagan. Efteråt gick vi ner i hamnen och köpte glass. Mina nya favoritsmaker är Harry Potter och Racerbil supergott!! Kajsa och hennes kompisar hade redan gått och köat till impron vi hade gjort upp med dem att byta av dem lite innan den började för att sitta först i kön till Jauvetarnas sista konsert. så totalt köade vi nog 6-7 timmar till den. Putte bara skakade på huvudet... =) Så under Impron satt vi först i kön till konserten. En stor bjässe till hund försökte äta upp Niki tur att Matildas kompis hann rycka in och rädda lilla Niki. Sista Konserten var bra och sorglig. Jag fick en ros av putte... Efteråt gick vi såklart till Kapitel igen så pernilla fick träffa alla. Niklas i Jauvet sa så fina saker. De ha betytt så mycket och jag hoppas att jag någonstans har spelat roll för dem åxå. Skjutsade hem Pernilla sedan på natten.

Söndagen var vi på plats tidigt för att få bra platser till den allar sista sagan. Nu hade även Shorty kommit ner en god vän från stockholm som jag inte träffat på många år. Det var så konstigt att det var slut nu. Än värre blev det när de började auktionen och sålde precis allt de hade. Ingen återvändo alltså...Loke blev nu äntligen invald i jauvet och gjorde vad han kunde för att upphäva nerläggningen. Jag knallade vidare med Pernilla och hennes syster och gick ut och käkade. Efteråt var det dags att gå till kapitel för att få en bra plats till begravningen. Fördrev tiden med kortspel med Kajsas vänner inna allt folk började strömma in. Det var en så fin kväll alla sa så fina saker och hade gjort så fina presenter. Jag tror inte att killarna hade väntat sig det här riktigt. Min båt skulle gå 00.55 så det började kännas som om det var allt för snart. När pastor hannes dödförklarade jauvet vid 24.00 var det mer än dags att gå. Jag skyndade mig för att säga hej då till Putte men då var det kört... det är ju inte för alltid men just då kändes det så jag kommer aldrig glömma det han sa till mig den kvällen. Sa hej då till Niki åxå innan jag verkligen fick rusa till båten. hann väl med någon minut till godo. Åkte bort från gotland och medeltidsveckan. Inte för alltid men jag har svårt att se hur min medeltidsvecka ska fortsätta utan dem.

Tack
PUTTE; NIKI; MATS; PALLE & NIKLAS för denna sista medeltidsvecka

Kanske var det meningen, kanske var det tur men redan fösta veckan fann jag er. och ni visade mig världen som jag upplevde den då, ni tog mig i er färglada famn. och hur man lever livet under vecka 32 på en krog på gatan stranden gett sitt namn.

Men först vill jag att ni ska veta ni var mer än någon idol, det storebröder ni var för mig.

Vi ska sjunga era sånger, era skratt ska aldrig dö. För alla sagor alla de gånger vi mötts på rosens ö. Hör hur hundra tusen röster sjunger ut i evighet, vi ska minnas er Jauvet!

 

 


Kommentarer

    Kommentera gärna hos mig..
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0