Vinnare och förlorare

Regi av Kjell Sundvall

Vinnare och förlorare.


Filmen handlar om den ensamstående pappan Fredrik (Daniel Gustavsson) som vill bli en framstående travkusk. Han försöker att hinna med sin dotter Magda (Märta Farm). Fredrik har väldigt svårt att få ett normalt familjeliv eftersom all tid som han har går till hästarna. Av en slump träffar han Helena (Frida Hallgren) som kommer att ändra deras liv mycket. Frida hjälper Fredrik att inse vad som är viktigt i livet, och han vågar tävla en gång till. Övriga skådespelare: Mona Malm och Leif Andrée

Frida Hallgren.

 

Sommaren 2004 började med att jag fick åka med som skötare till en av de tio hästar från Wången som var med i filmen Vinnare och Förlorare. Under 2 veckor skulle vi bo på Solvalla och spela in hästscenerna under 10 dagar. Jag hade Chiccolatino som passhäst under inspelningen. Det mesta jobbet var hästskötsel, att ta hand om hästarna och se till att de var klara när de skulle. Ibland fick vi även vara med som statister i tex loppsekvenser. Erik Adielsson, Torbjörn Jansson och några mindre tränare/kuskar deltog. De märktes att filmteamet inte var vana med hästar eller trav. De ville tex att vi skulle ha hästarna i standby eftersom de väntade på att ett moln skulle flytta sig, det skulle då filmas om 15 min eller 3 timmar. då skulle hästarna finnas klara på plats inom 5 minuter. Huvudrollen som Kisa eller Crystal Clear spelades av skolhästen Julia Marib. Hon hade däremot insett att Daniel Gustavsson som hade en av huvudrollerna inte var speciellt van och gjorde inte som hon skulle. Tommy Karlsted som gick i min klass var stand in i alla loppscener på grund av det. Kul att vara "stuntman" för huvudrollen! Även min klasskompis Ida Sandberg var stand in för Erik Adielsson när han inte kunde närvara. På helgen var vi lediga och hästarna fick en välförtjänt paus.

 

Det var inte bara så att varje scen filmades en gång utan snarare 5 eller 6 gånger och då skulle vi försöka få 10 hästar som man ska köra i 1,40 tempo på bestämda platser att se ut som om det var upploppstrid med drivning osv. Det var inte lätt eftersom de blev lite peppade efter några vändor. Vi bodde på hotellet inne på Solvalla och hade hästarna i ett stall alldeles utanför banan.

 

En dag som jag inte kommer att glömma var dagen då Pacific Stargate (hästen jag körde i Globen) dog. Det var en scen som skulle spelas in på banan och denna dagen körde jag Ena Frydenslund som statist i loppet. Emellan tagningarna skrittade vi runt på banan och Tommy skulle precis byta så att Daniel skulle försöka köra Julia Marib. Jag var på väg in på innerplan när jag hörde ett brak bakom mig. När jag vände mig om såg jag bara en hög av hästar och kuskar.

 

Martin som körde Grat Jewel och Torbjörn Jansson som körde Pacific Stagate hade skrittat bredvid varandra när Jewel plötsligt fick spel. Hon hoppade upp i sulkyn på Pacific och landade på Torbjörn. Pacific blev rädd och stegrade sig och slog runt och hamnade överst. Båda hästarna reste sig och satte av i sken på banan medan Torbjörn låg kvar (brutet ben). Martin hade klarat sig men var chockad. Alla vi andra skyndade oss ner i närmsta stall där jag tog hand om alla hästarna och började sela av medan resten skulle försöka få tag på löshästarna.

 

Jewel fångades in rätt snabbt men Pacific lyckades att ta sig ut från banan till stallbacken. Där forcerade han först en veranda så det bara var kaffeved kvar sedan fortsatte färden genom ett järnstaket med taggtråd överst det som omger stallbacken. Betongklumparna hade slitits upp ur marken. Han sprang genom stallet där även sulkyn lossnade. På nått sätt kom han upp på järnvägsspåret där färden tog slut när ett fjärrtåg kom. Han hade inte kunnat gå att rädda i viket fall så det var nog tur att det gick så fort. Men jag hade många minnen med den hästen.

 

Det var svårt att ladda om efter det och fortsätta filma nästa dag. Men filmteamet var verkligen bra och hjälpte oss igenom detta. Jag har ändå många roliga minnen från den här upplevelsen och jag är glad att jag fick chansen att vara med. Hästarna var helt underbara som ställde upp på detta och gjorde varje dag på ett bra sätt. Förutom lön fick vi fribiljetter till filmen och blev inbjuden på Galapremiären på Rondo i Stockholm. Jag och Elin åkte dit och bjöds på hallonsoda och pizzaslice (man måste ha sett filmen för att förstå det). Det var ul verligen ett minne.

 

Filmen blev ingen succe men nu har jag varit med och sett hur det går till på en filminspelning och tittar man riktigt noga kan man se mig skymta förbi ibland =)


Kommentarer

    Kommentera gärna hos mig..
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0