Mina Passhästar i 1:an

Under min Wångentid lärde jag känna ett antal hästar. Några gillade jag mer än andra.

I ettan hade vi passhästar hela tiden. Som jag tidigare berättat började jag med Roxy Blue. Sedan ville jag så gärna ha en ponny vid namn Hults Nomir. Men jag fick Kumpan istället, så besviken jag blev. Men det ändrades sedan då Kunpan var en underbar ponny som älskade att tävla. Jag och Cissi slog vad med Basse i 2an om att Kumpan skulle gå rekord, vara bättre än 3:a och springa in över 300:- behöver jag säga att vi vann... Jag körde några lopåp med Kumpan och det gick ganska bra. Vi fick lägga upp träning, balansering mm. helt efter eget huvud. Efter Kumpan fick jag ett varmblod vid namn Hangover Valley.

Hagge valde jag att ridträna. Han var egentligen ingenting bara en gammal valack som inte dög till tävling. Men han fick en nytändning av ridträningen och blev riktigt fin. Vi ställde upp i flera av ridklubbens hopptävlingar och en och annan dressyrtävling åxå med bra resultat. Han hade sin egna stil men över kom vi!. Sista perioden hade jag både Hagge och Kumpan då min klasskompis Helena skulle sluta så hon var tvungen att plugga upp vissa ämnen till hennes nya skola.

Under våren startade Kumpan i ponnytrav och Hagge blev finare och finare. Under bygdetravet var det ett montélopp. De andra eleverna skrattade när jag anmälde mig på Hagge och sa att han aldrig skulle komma runt för de hade faktiskt försökt... Men jag och Jakob visste någonting annat. I ett jobb hade han gått riktigt bra.

Hur det gick? Trots att vi blev påridna 800 m kvar och fick en rejäl galopp blev han 2:a slagen med en halv längd!

Jag trivdes så bra med mina passhästar i ettan och fick uppleva så mycket under det året med framförallt Kumpan och Hagge.

Hagge slaktades tyvärr den sommaren men jag vill tro att hans sista år blev ett av hans bästa för han älskade verkligen att göra allting och att jobba. Framförallt älskade han alla våra galoppturer i skogen,

Kumpan blev såld efter jag slutade på skolan. Jag träffade honom en gång på Solvalla och då mådde han jätte bra. Han passade inte in på skolan då han var en enmanshäst. Jag hoppas verkligen att han har det bra nu och att jag någon gång får träffa honom igen.

Roxy såldes som fölsto när jag gick FKT till en av hovslagareleverna. Hon blev dock inte dräktig och när jag kollade på Travsport såg jag att hon var död.

Kommentarer

    Kommentera gärna hos mig..
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0