Studiebesök på Åsbygdens naturbruksgymnasium

Upp tidigt imorse jag som verkligen inte är någon morgonmänniska har helt klart fel yrke och hobby. Kallt var det också bara 4 +grader. känns verkligen att vintern är påväg men den kan gärna få vänta lite. Jag har inget emot vintern det är bara det att här är det vinter så länge!!! När jag kom till stallet var det knappt någon alls där, den tiden på morgonen brukar man få slåss om skottkärrorna! blev lite orolig att Sara sagt fel tid till mig! Det visade sig att det var treorna som var väldigt ambitiösa inför sin studieresa och var klara tidigare än vad de brukade.



Väl i bilen på väg mot stan kunde vi ta det lugnt igen. Framme vid Åsbygdens Naturbruksgymnasium tog min gamla wångenlärare och mentor, Anna Hedendahl emot oss. Vi fick börja med att gå in i smådjurshuset och se på alla djur där. Det fanns allt från råttor, fåglar, ormar, fiskar, ödlor, marsvin till sköldpaddor m.m. De som ville fick chansen att klappa då tex ormar. När han som visade oss runt i smådjurshuset öppnade buren till råttorna hoppade halva klassen ut ur rummet i en väldig fart =). Sedan var det dags för fika med macka och oboy. Kossorna var ute på i hagen idag när det var så fint väder men några kalvar fanns kvar i ladugården som vi fick hälsa på. Alla djur sköttes och fodrades ekologiskt på den här skolan. Efter kossorna åkte vi vidare till getstallet, där vi fick lära oss lite om hur man sköter getter. Gårdens galt gick på baksidan och blev nära vän med Jessica! De hade ett antal vita höns som fick gå ut och in som de ville. Fåren som vi sedan åkte till var alldeles nyklippta och inte alls så intresserade av oss. Efter lite offroad körning kom vi fram till grishagen där det gick flera suggor med sina kultingar. Från början var småttingarna väldigt skygga men det gick snart över. Lunchen åts i gymnasiets matsal.



Efter lunchen skulle eleverna göra beteendestudier på två olika djurslag som de valt. Jenny, Sanna och Stina uppskattade getterna och getterna uppskattade dom... not. Hemfärd efter det, man blir fasligt trött efter en hel dag ute när det dessutom har blåst hela tiden. Men det var kul att åka iväg och se lite andra djur.

Nu ska jag försöka plugga lite innan jag ska ta in Spicy och få på henne framskorna igen efter starten. Min Lilla Blågul fick spår 7 på Bollnäs på onsdag. Inte bra men det kunde ha varit värre... Ulf Ohlsson valde trots allt att åka till Bollnäs istället för till Solvalla, en himla tur.

Det kommer bilder från studiebesöket bara Sara skickat dem till mig

Kommentarer

    Kommentera gärna hos mig..
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0