Veckans häst v 43

Min Lille Bror
*2006*
e: Gyllfen
u: Korlill
ue: Korulv

Starter: 10 0-0-1 16 900kr
37,3k 35,0m 37,2am

Ägare: Stall Mini-Stars & Tommy och Yvonne Gustafsson
Tränare: Madde C Gustafsson


Foto: Tom Jönerhag

Om de andra hästarna hamnade hos oss av en slump var det tvärt emot med Lillebror. Redan innan Korlill var betäckt med Gyllfen hade jag bestämt att jag skulle köpa Blåguls helsyskon om det blev en hingst eftersom det var i samma veva som Lillen blev utdömd och inte skulle kunna tävla mer. Efter mycket tjat lyckades jag få köpa 50% i Lillebror och hämta hem honom för inkörning. Redan tidigt visade han en del tjurighet och stannade gärna när man körde. Som 1-åring visades han på Unghästutställning och blev bästa hingst/valack med 79p. Han gick tidigt premielopp på ett bra sätt och kvalade på 1.44,2 då joggade han i 500 m då hans sällskap fick för sig att lägga i handbromsen. Som 2-åring visades han på Unghästvisning på Romme, detta år var dommaren helt emot tidiga talanger 76 p och en tredjeplats blev resultatet trots en uppvisning i klockren trav i 1,40.

Han visade tidig talang men är inte helt mogen och har ett tjurigt humör som han inte lärt sig att använda på rätt sätt än. Omotiverade galopper mitt i loppen och rejäla speeder tillslut är det vanligaste senariot i loppen så trots hans påhitt har han lyckats plocka pengar några gånger men det borde vara mycket mer. Han var med i Kriteriekvalen i höstas och hamnade i det tuffaste kvalet där de öppnade på 1.27 något Lillebror inte klarade av.

Nu är han valack så jag hoppas att hans tjurighet ska försvinna med tiden när han får mindre att tänka på. Det var synd att jag inte kunde behålla honom som hingst då han har annorlunda stam och eftersom Lillen är valack redan men när han inte sköter sig i loppen så får vi inrikta oss på att få en bra tävlingshäst. Kapaciteten finns där och den syntes tidigt jag väntar bara på att han ska visa den i lopp.

 

Foto: Tom Jönerhag


Kommentarer

    Kommentera gärna hos mig..
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0