Veckans häst v 41

Min Lilla Dajm
*2003*
e: Saje
u: Korlill
ue: Korulv

Starter: 37 1-1-2 65 950 kr
32,1k 32.4m 32,4am

Ägare: Stall Mini-Stars & F:a Foto-Mike
Tränare: Madde C Gustafsson


Foto: Micke Gustafsson/Foto-Mike

Om Lillen var en slump så var väl Dajm något liknande han med. Eftersom Blågul var klapphingst och kastrerades blev jag erbjuden Dajm M. som han hette då till ett rabatterat pris. Då jag redan hade ett kallblod till som hette Brimer var jag tvungen att ge bort honom först innan jag kunde köpa Dajm. Dajmen kördes in på Wången av min kompis Elin Vinblad som gick här då. Sedan åkte vi upp och hämtade honom under hösten. Samtidigt som vi hämtade honom passade jag på att vinna mitt första lopp, nämligen uttagning till Lärlings SM.

Dajmen stod i Stockholm på Sköldnora Kungsgård där jag jobbade. Redan som 1-åring gick han som tomtehäst för barnen på gården vid jul med facklor och tomtebloss. Som tvååring premade han på Solvalla och kvalade på Romme. Dajm visades på unghästutställningen och blev Best in Show med sina 80p!

Som treåring hade han stora förväntningar på sig eftersom han var bror med den talangfulle Min Lilla Blågul. det visade dock sig att Dajm hade det betydligt svårare än sin bror. Han ville oftast mer än vad han klarade av och galopperade bort mycket pengar som treåring. Han lyckades kvala in till Kriteriet på Dannero, där jag som yngsta kusk och enda tjej körde honom själv i finalen. Tyvärr var han inte helt fräsch utan slutade oplacerad.


Foto: Micke Gustafsson/Foto-Mike

Han har dragits med skadeproblem under hela sin karriär. Han vill så otroligt mycket men benen hinner inte med så därför slutar det oftast i galopp. Det finns otroliga farter i honom så när han lyckas hålla ihop aktionen så går det undan. Jag väntar fortfarande på att det ska lossna för honom för som flera proffskuskar sagt när de kört honom så finns det kapacitet i honom när vi får travet att stämma.

Jag hoppas fortfarande att vi ska hitta rätt. Nästa steg är nog att han blir valack om det inte blir någon förändring. Så han blir den hästen han en gång spåddes att bli.


Kommentarer

    Kommentera gärna hos mig..
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0