Veckans häst v 45

Spicy Knight
*2004*
e: Scarlet Knigt
u: Spicy Sugar
ue: Sugarcane Hanover

Starter: 12 0-0-1 8450kr
1.18,9k 1.18,2m

Leasingtagare: Stall Mini-Stars
Tränare: Madde C Gustafsson


Foto: Foto-Mike

Spicy har jag leasat av en kompis hemma i Borlänge. Hon började sin karriär hos Leif Witasp i Rättvik. Hon var en mycket lovande unghäst men skadade sig oturligt nog. Efter det blev det inte någon riktig ordning på henne. Hon började trava orent och det ville inte fungera. Hon kvalade 2007 som 3-åring på 1.20 vilket är en helt okej tid. I hennes första start blev det galopp. Likaså i hennes andra start. I den tredje starten skötte hon sig och blev 4:a. Hon var snäll att hantera och köra men kunde uppvisa något stressiga tendenser har jag fått berättat av gamla skötare.

2008 bytte hon tränare till Kjell O Jonsson på Romme. Hon inledde med en 3:e plats men därefter har det mest strulat. En gamal skötare har berättat för mig att hon nu hade utvecklat ett mycket hetsigt temperament vid körning och trivdes inte alls på banan.

Jag fick förfrågan om att leasa henne i slutet av augusti. Jag provkörde henne och tyckte att trots att hon var hetsig hade en bra trav och var värd ett försök. Nu står hon på Wången och blir bättre och bättre. Hon har lugnat ner sig betydligt och körs nästan jämt på ett bettlöst huvudlag då hon hade mycket ont i munnen när hon kom. Hon får massage regelbundet och har nu börjat bli mycket mindre spänd i musklerna och arbetar mer med rätt muskler.

Jag försökte kvala henne i slutet av oktober. Då skötte hon sig mycket bra och var helt lugn på banan. Tyvärr satte en galopp stopp för kvaltiden men det är inte hela världen. Jag var mycket nöjd med hennes uppträdande och ska försöka kvala i slutet av november nästa gång. Jag hoppas att bara hon lugnar ner sig och börjar arbeta rätt så kommer resultaten också.


Foto: Foto-Mike

Kommentarer

    Kommentera gärna hos mig..
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0