Globen Horse Show 2009

Gick direkt till Annexet och började trängas med folk när vi kom fram. Det var en hel del personer speciellt i Börjesmontern. Hade 1,5 timme på mig innan showen började. Inhandlade 1 vintertäcke, 1 fleecetäcke, 1 stalltäcke, 1 hundtäcke, 1 pessoabett, 1 par strumpor (då det enda jag glömt packa ner var strumpor), pälsglans och keramikpaddar. Betydligt mindre än jag räknat med men jag tyckte det var ett sämre utbud i år.

Invigningen var ok temat i år var Holland. Torneamentum var skickliga, shettisarna söta och islänningarna vilda, som vanligt alltså. Nytt var två körekipage med Friserhästar och en flock lösa Friserhästar. Kvällen började med hoppning där segern lämpligt nog gick till Holland. Shownummer med Friserkadrilj följt av holländska körhästar bleknade i jämförelse med fransmannen Jean-François Pignon och hans sex hästar. Vilken otrolig kontakt han har med hästarna. De verkar se minsta lilla signal och gör allt med en otrolig precision. Detta år hade han utökat med en supergullig liten vit shiettis som var precis lika duktig som de stora hästarna!


Foto: Micke Gustafsson/Foto-Mike


I pausen passade jag och Pernilla på att rida den mekaniska tjuren. Vi skyller på att vi inte hade riktig form då jag åkte av ovanligt lätt. Jag brukar vara bra på den grenen. Träffade Karin och hennes dotter. Även föredetta Wångeneleven Evve Davidsson var där och jobbade som hästskötare. Jag sprang på mina ky hästguideelever Minna och Mia. Överallt dyker Wångenfolk upp!

Kvällens andra hoppning vanns av Malin BayardJonsson till publikens stora glädje. Fyrspannstävlingen avgjorde startordningen inför söndagens tävling. Julavslutningen liknade avslutningen som var för några år sedan vilket jag tyckte var synd jag har gillat de senaste åren bättre då har det varit lite mera fart. Riddarna var crazy stjärngossar och islänningarna var tillbaka som rudolf igen.

En härlig kväll. Jag har verkligen saknat Globen och Stockholm Horse Show. Många frågade efter Wången och varför inte de var med. Jag kunde bara hålla med om att det var synd.

Kommentarer

    Kommentera gärna hos mig..
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0