Åke Svanstedt

Rättegången –
detta har hänt

(www.aftonbladet.se)

Rättegången mot Åke Svanstedt har pågått i tre dagar.

Här hittar du allt om rättegången – dag för dag.

Dag 1:

Förhör med Åke Svanstedt: "Den påstådda träningsmetoderna förekommer inte på gården, det ingår inte i min träningsfilosofi, hästarna måste bra fysiskt och fysiskt för att kunna prestera", säger han.

Svanstedt fortsätter: "Det är mycket skitprat inom travet när det är stora pengar inblandade med prispengar och spel. Vi har lyckats med många hästar som mindre tränare innan oss har misslyckats med. Han berättar även hur några av de som är vittnen ska ha misskött sig. "Jag tror att vittnena ljuger. De har anledning att vara arg på mig".

Förhör med Glenn H Persson. "Åke Svanstedt är mån om att hästarna ska trivas och vet vad som krävs vad de ska må bra. Hans träningsfilosofi är att det ska vara så naturligt och enkelt som möjligt, säger han.

Förhör med Carl Johan Jepson: "Vittnena ljuger, jag tror att det är avundsjuka", säger han. "Hästarna bli rädda av elstängsel och skenar iväg, om man använde elfösare skulle det vara livsfarligt att sitta bakom i en sulky, säger han. Jepson berättar vidare att han för några år sedan träffade reportrar från TV3 som erbjöd pengar för bildbevis, men han har aldrig sett de otillåtna träningsmetoderna förekomma.

Förhör med ett vittne, en hästskötare som jobbar hos Svanstedt och som är kallad av försvaret. Vittnet förnekar att han någonsin sett en grisfösare och att han vetat något på förhand om STC:s oanmälda razzior. Första gången han såg en grisfösare var på bild i Sportbladet. Han medger dock att han hört rykten om att det ska ha förekommit grisfösare i Åke Svanstedts stall, men aldrig sett något själv. Han säger vidare att han skulle ha märkt om det använts på någon av de hästar han sköter.

 

Dag 2:

Första vittnet är före detta hästskötaren Disa Zetterman som tidigare har jobbat hos Svanstedt. Hon är kallad av åklagaren. Hon hävdar att folk på Åke Svanstedts gård var medvetna om att den påstådda otillåtna träningsmetoden förekom där. Disa säger att hon sett grisfösaren själv på håll, hur Carl Johan Jepson haft den på ett kvastskaft och kört den i baken på hästen. Disa säger också att hon har varit med om att ha selat ut hästar med speciell utrustning innan Carl Johan Jepson skulle träningsköra. Disa säger att hon ställde upp och utrustade hästarna med den speciella utrustningen för att behålla jobbet.

Andra vittnet är Tomas Pettersson, före detta hästskötare hos Åke Svanstedt. Han trädde också fram och vittnade i Kalla Fakta i TV4 i december i fjol. Tomas säger tvärsäkert att elpåfösare förekommit på Åke Svanstedts gård. redogör hur han har sett grisfösare på nära håll hos Åke Svanstedt och hur Carl Johan Jepson körde iväg den med bil till träningsbanan. "Det var på från sju-tio meters håll. Samtidigt utrustades hästen "hårt", svansen bands också. Många på gården pratade om det, man sa att Calle skulle ut och strömma igen". Tomas säger att han aldrig såg grisfösaren användas. Tonen var ganska aggressiv från båda håll mellan försvaret och Tomas Pettersson.

Tredje vittnet är Paw Mahony som tidigare har varit lärling hos Svanstedt. Numera är han proffstränare. Paw Mahony namnger hästen Impala Frontline som exempel på häst som har utsatts för den påstådda träningsmetoden. Paw säger att det var Åke Svanstedt som beordrade honom att sela ut hästen med den speciella utrustningen. Han säger att han aldrig har sett en grisfösare, men att många på gården pratade om det och var ledsna. Mahony medger att han bråkade, bland annat om när han skulle sela ut den aktuella hästen.

Fjärde vittnet är Hans G Eriksson, proffstränare som är kallad av åklagaren. Hans G Eriksson säger att han har sett grisfösare på Åke Svanstedts gård. "Två gånger i veckan under Carl Johan Jepsons tid där. Carl Johan Jepson körde själv med grisfösare, det smögs inte direkt. Det var nästan så man trodde att det var legalt", säger Hans G Eriksson.

Hans G Eriksson fortsätter: "Det var nästan så man trodde det var legalt. Det hände i stort sett nästan varje onsdag. Anställda hos Åke Svanstedt var inne hos mig och grät och ville att jag skulle anmäla."

"Åke Svanstedt skällde ut mig för att jag anmält honom till förbundet, men det hade jag inte gjort. Han var väldigt arg och sa att jag skulle ge fan i det".

Hans G Eriksson minns inte vilka år det var, ej heller vilka hästar som ska ha utsatts för det här.

Ytterligare ett vittne, en tidigare hästskötare hos Svanstedt, var kallad av åklagaren. Hon säger sig veta att det förekom grisfösare i Åke Svanstedts träning. "Jag tyckte det var onödigt att det användes". Hon berättar vidare att hennes hästar specialutrustades och att Carl Johan Jepson sedan körde dem.

Ytterligare ett vittne, Line Nejsborg Jeppesen tillika målsägande angående åtalet mot Glenn H Persson för övergrepp i rättssak. Hon har tidigare varit hästskötare hos Åke Svanstedt och varit med när Glenn H Persson hämtat en grisfösare på gården. Hon överräckte grisfösaren till Glenn när han skulle köra en häst på träningsbanan. Hon såg den användas på träningsbanan tre gånger vid tillfället.

Line Nejsborg Jeppesen förhörs även om att hon via en vän hotats av Glenn H Persson att hon skulle märkas av Hells Angels om hon inte tog tillbaka sina vittnesuppgifter. Line polisanmälde och har inte tagit tillbaka några uppgifter.

Glenn H Persson förhördes om åtalet för övergrepp i rättssak. Han medger att han har pratat med Camilla, men att det inte har förekommit några hot, utan han säger att han ifrågasatte uppgifterna som fanns i artikeln i Travronden. Glenn H har uppfattat det som att Line blev besviken och ledsen när förhållandet tog slut. Glenn H förnekar uppgifterna Line haft om det aktuella tillfället när grisfösare skulle ha använts. Han tycker att det är konstigt att Line hittat på så mycket. Enligt Glenn H sa Camilla att hon skulle mejla Line och fråga. "Jag var lugn och sansad."

Dag tre

Förhör med ett vittne, en hästskötare som jobbat hos Åke Svanstedt tidigare. Vittnet påstår sig ha varit med när en grisfösare användes. Vittnet säger att hästen blev jätterädd.

– Hästen hade helstängt huvudlag och slagjord, det var annorlunda. Sedan kördes hästen upp till banan, jag fick ta med grisfösaren upp till banan, så jag har hållit i den. Jag såg hästen få elstötar på nära håll när den kördes. Hästen blev jätterädd första gången.

Förhör med ett vittne som jobbat hos Svanstedt 2003-2007. Vittnet påstår att han varit med och använt grisfösare på hästar.

– Jag var med och selade på två hästar och körde upp grisfösaren till banan. Senare sa Åke att jag skulle köra med den och var jag kunde hämta den och hur jag skulle göra. Hästen började galoppera av stötarna. Senare blev jag beordrad av Glenn H Persson att använda grisfösaren på en stillastående häst i stallgången.

Vittnets berättelse kom något överraskande eftersom personen inte sa detta i polisförhöret.

– Jag hade svårt hålla mig till sanningen i polisförhöret, men jag måste göra det nu. Om jag har gjort något straffbart får jag ta det. Jag undanhöll sanningen för att jag inte ville att folk skulle råka mer illa ut än de redan gjort.

Förhör med en kvinna som tidigare varit anställd som hästskötare hos Åke Svanstedt. I samband med att grisfösarehistorian uppdagades i media gick en annan hästskötare ut och namngav Glenn H Persson att denne skulle ha beordrat att utföra elchockerna på hästarna. Glenn H Persson skulle även han ha utfört elchockerna. Detta fick Glenn H Persson att ta kontakt med hästskötaren som jobbade kvar hos Svanstedt. Enligt henne så framförde han ett hot riktad mot den tidigare anställda som hade pekat ut Glenn H Persson.

– Det var jobbigt, jag funderade några dagar och sedan tog jag kontakt med det här vittnet, jag var osäker på hur jag skulle göra.

– Glenn sa att jag skulle kontakta ett annat vittne och säga att hon skulle bli märkt av Hells Angels om hon inte tog tillbaka sitt vittnesmål, berättar hon i rätten.

Förhör med en veterinär som jobbar hos Åke Svanstedt. Veterinären påstår att han aldrig sett en grisfösare på Åke Svanstedts gård.

– Från 2001 fram till nu har jag haft kontakt med 100-tal av Åke Svanstedts hästar, många har jag undersökt flera gånger. Jag har aldrig sett en grisfösare vid Åke Svanstedts stall.

Förhör med travtränaren Stefan Melander. Melander har tränat hästar i årtionden och sätter ofta upp Åke Svanstedt som kusk på sina hästar.

– Jag har hållit på med trav hela mitt liv och vet hur en bra häst ska uppföra sig. Hästar som utsatts för ström är jag övertygade om blir stressade men jag har aldrig sett en stressad häst hos Åke Svanstedt, säger Melander.

Förhör med travtränaren Stig H Johansson. Solvallatränaren Stig H Johansson är landets framgångsrikaste travtränare genom alla tider. Stig H Johansson sa i tingsrätten att han hört ryktena omkring Svanstedt – men han kan inte tänka sig att en häst blir bättre av att få ström i sig.

– Jag har svårt att tro det, hästarna utsetts för stora påfrestningar, de behöver behandlas på bästa sätt, de måste återhämta sig mellan påfrestningarna för att kunna prestera.

Förhör med STC:s chefsveterinär Peter Forssberg. Forssberg har varit med och gjort en inspektion på Svanstedts gård men inte hittat någon grisfösare.

– Det framkom inget anmärkningsvärt vid besöket 2008, det hade jag känt till i så fall. Vi stannade utanför stallet. I lugn och ro gick vi ut och sedan gick vi in i närmaste stallet. Människor var i rörelse. Åke Svanstedt mötte oss innifrån stallet. Vi berättade att vi skulle undersöka anläggningen. Åke var lugn och samarbetsvillig. Vi spred oss. All verksamhet pågick som vanligt.

Forssberg avslöjade att Svanstedt sagt till honom att han i sin ungdom använt grisfösare.

– Åke medgav att han testat det en gång i sin ungdom, men inte tyckte om det. Åke kände till ryktena, han var bestört, han var ledsen på dem, sa Peter Forssberg i Lidköpings tingsrätt under fredagen.


Kommentarer

    Kommentera gärna hos mig..
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0