Veckans Häst v 48

Mr After Eight
*2002*
e: Skotte
u: Ragusa
ue: Ripadals Jecell

Starter: 65 2-11-8 11 025kr
1.59,9k 2.00,2m 2.03,3ak

Ägare: Carin Sundin
Leasingtagare: Stall Mini Stars
Tränare: Madde C Gustafsson


Foto: www.Foto-Mike.com


Under vintern 2006 ringde Carin som äger Super Busen och grågade om jag var intresserad av att köra en till ponny till henne. Hon hade nämligen hittat en hingst från skåne som var ostartad som hon tänkte köpa. Självklart ville jag det. Han hade då 5 ej godkända kval bakom sig och rykte om sig att stanna på banan. Första gången jag körde honom på banan på Romme gick han 2,40 i bakvarv och jag tänkte att det här var väl inga problem. Men sedan vände jag upp i rätvarv och då gick det väl runt 3,30 för han stannade hela tiden. Men efterhand försvann det beteendet och han kunde kvala under sommaren. Sen dess har han utvecklats varje säsong. Sommaren 2008 tog jag över träningen och sedan dess har han stått i mitt stall och tanken är att han ska stanna under 2010 som är mitt sista år som ponnykusk.

Han blev 2:a i Årets Äldre B-ponny på Rommes ponnytravgala 2008 trot att han inte hade någon seger men han är oftast placerad och gör sällan ett dåligt lopp. Anledningen till att han har så få segrar är mycket otur t ex på Solvalla körde vattenbilen ut mitt framför honom i överlägsen ledning, han är nervig redan innan och det blev inte bättre av att den dök upp mitt framför nosen på honom. Under vintern och våren 2009 stod han som skolhäst på Travskolan Wången och var med i undervisningen. Han är en mycket snäll häst att köra och hålla på med och otroligt snäll för att vara hingst. Han har inte haft det så lätt i livet och är därför lite misstänksam mot nytt folk och rädd för snabba rörelser. Det blev en uppryckning för honom att bo i norrland och han tog sin första seger under påskhelgen i Östersund. Han trivs bra i Norrland och passade även på att ta en seger till den här gången på Bergsåker. Han deltog i Jämtlands Lilla Pris där han gick nytt rekord. Under Östersunds dubbelhelg visade han än en gång att han trivs på norrlandsbanorna och gick under 2 minuter för första gången, 1.59,9. Han har sänkt rekordet rejält för varje säsong och 2009 är bästa året hittills med nästan 5000 kr insprunget och ett rekord under 2 min. Han blev Årets Äldre B-Ponny 2009 och var nominerad till Årets kämpe på DPK´s ponnytravgala i år.

Jag hoppas att vårat sista år 2010 tillsammans ska bli minst lika bra som detta! Han är en mycket trevlig häst som har mycket kvar att ge på tävlingsbanorna framöver. Jag är glad att jag fick chansen att köra och tävla honom.


Foto: www.Foto-Mike.com



Kommentarer

    Kommentera gärna hos mig..
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0