JAUVET goes Ättestupan

De flesta vet inte vilka Jauvet är men det ska jag berätta för er. Det är några av de bästa gycklarna i Sverige på det som de gör!

(www.jauvet.se)

Nu när vi har som roligast har JAUVET enhälligt beslutat sig för att avsluta en härlig era av svett skratt och fulgyckel. Året 2010 kommer att bli Jauvets sista år som gycklargrupp.
Sommaren 2010 kommer att kantas av nostalgi, sång, sagor, eld, tricks, improvisationer och annat som hör gycklare till.
Hur avslutar man då en så fantastisk fenomenal sammansättning av lönnfeta män på bästa sätt. Jo såklart med pompa och ståt. Publiken får bestämma sagan och publiken är ju ni. Klicka på din favorit i tabellen till höger så kommer den med flest klick bli den saga som repas in på nytt och spelas under sommaren 2010. Har du ännu inte bokat in JAUVET till din festival är det hög tid att göra det nu. ([email protected])

Den 15 augusti 2010 kl 15.00 på gotlandsänget i Visby kommer gycklargruppen JAUVET att möta sin publik för allra sista gången. Vi kommer då att ha en THIS IS IT Gycklarauktion där vi auktionerar ut tält, kista, rekvisita och annat smått och gott till högstbjudande.

Till sommaren (V.32) kommer det att släppas en DVD som sammanfattar historien om gycklargruppen JAUVET. Från vagga till grav.


Det var med stort vemod jag läste att mina absoluta favoritgycklare ska sluta. Medeltidsveckan kommer inte att bli den samma igen. Allt började en augustidag 2003 på Gotlandsänget i Visbys innerstad. Jag och min vän Karolina Granbo var på Gotland för att hälsa på min bästa vän Elin Vinblad och för att slå hål på min fantasi att det bara fanns grusvägar och kossor på Gotland. De hade faktiskt Mc´Donalds också! Vi åkte ner v 32 för då hade vi hört att det var medeltidsvecka på ön, ett evenmang som man bara måste besöka. Så jag och Karro knallade omkring inne i stan och tittade på riddare och annat löst folk. Tillslut hamnar vi vid ett tält där de spelar någon slags teater. 4 killar i konstiga kläder hoppade omkring och spelade något som visade sig vara en parodi på Ivanhoe.

Nästa år åkte jag ner igen och träffade samma gäng denna gång. Det visade sig att de var en gycklargrupp som kallade sig Jauvet. Detta året hade de även fått förstärkning av Kalle i gruppen. Detta år var det askungen som spelades. Under den här veckan lärde vi känna dem lite mer då de flesta varje kväll går till Medeltidskrogen Clematis som bara har öppet den här veckan. Det visade sig att det var mycket trevliga gycklare.

Året efter alltså 2005 hade jag min först hund Tias med mig. Hon charmade hela gycklargruppen direkt och var paus underhållning vid ett flertal tillfällen. Redan första dagen utnämndes hon till hedersmedlem i gycklargruppen och fick en egen t-shirt som för övrigt varit deras dvd-värmare... I gruppen som då bestod av Putte, Palle, Mats, Kalle och Niki, var det Niki som blev mest förtjust i Tias och gjorde allt för att få köpa henne! En av de sista kvällarna på Clematis lovade jag Niki att den dagen jag tog valpar på Tias skulle jag döpa min till Niki efter honom. Jag kommer aldrig att glömma hans avskedstal till Tias när vi skulle till båten. Troligen fick Petra som nu är förlovad med honom sig ett gott skratt. Den här sommaren träffade jag flera underbara människor tack vare Jauvet. För utan dem hade jag aldrig träffat Petra, SHorty, Essan, Penny Lane och alla de andra människorna som jag sprang på. Under hösten bodde jag i Stockholm och tillbringade Onsdagkvällarna på Teater Gamla Stan där Jauvet hade föreställningar. Självklart var Tias alltid välkommen där. Likaså på deras 10-års fest där Tias fick utmärkelsen årets PR-konsult och jag Årets Jauvetsvenne som deras klubb heter. De följande åren åkte jag till Gotland själv fast väl där behövde jag aldrig vara ensam då det alltid fanns vänner runt deras tält på Gotlandsänget.

Jag kommer aldrig att glömma Nikis min när jag sommaren 2008 kom fram med en liten russelvalp innan föreställningen och presenterade den som Tias dotter Niki. Så stolt har jag aldrig sett honom. Jag hade uppfyllt mitt löfte! De har betytt så mycket för mig under åren och alltid tagit emot mig och mina kompisar med öppna armar. Det fanns alltid plats vid deras bord och de tog sig alltid tid att prata med en oavsett hur mycket de hade att göra. Tack för alla skratt ni har bjudit på under åren och för alla vänner jag har fått genom er. Jag kommer att sakna er under medeltidsveckan men hoppas att få höra In The Trade Of Jester en sista gång på Clematis Söndag natt v 32 2010.

Under åren har de bjudit på sina egna versioner av
2001 Bleka Bruden & de 6 lillkillarna (Snövit), PinnJocke (Pinocchio), 2003 Ivanhoelm (Ivanhoe), 2004 Askungen, 2005 Mög2002el i Djungelbacken (Mowgli), 2006 Robin m Hooden fr. Wooden (Robin Hood), 2007 Bröderna Lejonhjerna (B. Lejonhjärta), 2008 Sonja Sövardotter (Ronja), 2009 Sagan om den andra ringe.

De har hållit i munkbollens pausunderhållning, Impron och roat oss på Tornespelen och mycket mera.

Tack för allt!!


Kommentarer

    Kommentera gärna hos mig..
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0