Järvsöfaks tog sin 200:e seger


Så fick han då sin 200:e seger


Foto: Harnold/ALN

(travnet.se söndag 6 dec 2009 15:24)

Det svenska fenomenet Järvsöfaks tog sin 200:e seger under lördagen tillsammans med sin trotjänare Jan-Olov Persson. Dagens seger i Umeå gör Järvsöfaks historisk.

15-åringen öppnade raskt den första biten och redan efter 200 meter var han med i kön som femte häst. Myllarfaks övertog ledningen 1400 meter från mål men varvet kvar fick han sonen Järvsöfaks på utsidan.

Persson pressade ledaren rejält på den sista långsidan och i slutsvängen kopplade "Faksen" greppet i andraspår.

Järvsöfaks vann enkelt på 1.24,5/2180 meter."

Persson rörd till tårar

Efter loppet var det en stolt men mycket rörd Jan-Olov Persson som klev in i vinnarcirkeln.

- 200 segrar är helt fantastiskt. Den här hästen betyder oerhört mycket för mig men även för min verksamhet, det är tack vara Järvsöfaks som jag har kunnat bygga upp min träningsanläggning, sade Jan-Olov Persson efter den historiska segern.

Matteus Lillieborg, travnet.se

Kommentarer

    Kommentera gärna hos mig..
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0